Erdi Aroko Hiribilduen ezarugarri orokorra
Hiri baten antzera biltzeak abantaila franko ekartzen zuen egitasmo
horretan parte hartzen zutenentzat: babes militarra, lege bereziak
eta propioak, partaideen arteko berdintasun politikoa, Erregeekin
elkarlana,... Bizimodu hau gauzatzeko, noski, hiriei eremu zehatz
bat egokitzen zitzaien. Eremu eta eskumen horretatik kanpo gelditzen
zirenak, berriz, gehienetan Jaun baten menpe bizi ziren.
Bizitoki bat hiribildu bilakatzea Errege baten eta auzo baten arteko
ituna zela esan dezakegu. Itun honek orduko filosofia politikoaren
baitan ematen zen: Erregeak aitarena egiten zuen; hortaz, bere alabari
izen berria ezarri eta babestu egiten zuen. Alabak, berriz, aitarekiko
errespetuan bizitzeko autonomia hartzen zuen.
Itxura, barne-antolakuntza eta jarduera ekonomikoa hiribilduen
berezitasunik nagusienak ziren. Itxura aldetik, herritarrek harresi
baten barruan babesteko aukera zutelako; antolakuntzaren aldetik,
bizileku bakoitzak bere lege eta arauak finkatzen zituelako; hau
da, aginte propioa zuen. Ekonomiaren arloan, berriz, artisautza
eta merkataritza nabarmentzen zirelako, jarduerak anitzak izaten
zirelarik.
Barne-antolaketa
Bizimodu hiritarrean parte hartu ahal izateko, hiribilduarekiko
berarekiko leialtasuna aldarrikatzea ezinbestekoa zen, Ahaide
Nagusien menpeko taldeekiko loturak alboratuz. Izan ere, beste
giza-talde hauetako oinarri sozialean senidetasun-harremanak ziren
nagusi. Hiribilduetako ardatza, berriz, auzokotasuna zen.
Hirian bertan lortzen ziren eskubideak eta betebeharrak izateko
aukera, hiri-batzarrean biltzen zirenek elkarri hala aitortuta.
Horregatik, hiribilduetako batzarretan hiriaren izenean hartzen
zen parte, ez eta leinu
edo abizen baten ordezkari bezala.
Batzar hauek zabalak ziren, auzotar guztiontzat irekia, beti ere
baldintza batzuk betez gero. Auzotar maila bereganatzeko norberaren
ahalmena erakutsi behar zen. Esate baterako: Etxeko jabea izan,
hirian errotua egon eta oinarri ekonomiko sendoa kudeatu.
Batzar zabal hauek, baina, bigarren mailan geratu ziren. Batetik,
auzotasuna nortasun ikur nagusi bezala garaitu arte, Ahaide
Nagusien aldekoek iskanbila franko sortzeko aukera izan
zutelako. Bestetik, hiribilduen eredua eta jarduera sendotu ahala,
hiri barneko poterea talde itxi baten esku gelditzen zelako.
Honen ondorioz, batzar zabalak gero eta ez ohikoak bilakatu ziren,
hiriaren zuzendaritza udalbatza murriztu batek bereganatzen zuelarik.
Udalbatza hauek urtean behin antolatzen ziren hauteskundeen bitartez
aukeratzen ziren. Hauteslegoaren parte izateko, goian aipatu baldintzak
bete behar ziren.
Udal hautetsien artean, alkatea dugu esanguratsuena. Udal komunitatearen
ordezkaritza nagusia eta hiribilduko biztanle oro epaitzeko ahalmena
biltzen zituen beregan.
Orokorrean, batzar zabalaren ordez zinpekoak agertu zirela esan
dezakegu. Baina udalaren beharrak gorapilatu eta ardura berriak
sortzen ziren heinean, udal ofizio berriak azaldu ziren. Hauen artean,
erregidoreak, diputatua eta sindikoa ditugu.
Hirigintza
Hiribildu baten kokapena hautatzeak garrantzi handiko erabakia
zen. Orduko biztanleek oso aukeraketa zehatzak egiten zituzten,
ingurunearen gainean zeukaten ezagutza sakonean oinarrituta. Toki
gehienetan babes-leku naturalak aprobetxatzen zituzten: ibaiaren
bihurguneak, mendi lepoaren gerizpea... Gipuzkoako hiriek denboran
zehar toki berean iraun izanak aukeraketaren arrakasta erakusten
digu.
Hiriko gunea ere ez zen nolanahi antolatzen, erosotasunak eta erabilgarritasunak
esanahi sinbolikoarekin bat egiten baitzuten. Adibidez, hirietako
ateak ekialdearekin lerrokatzen ziren, eguzkiaren sorrerarekin,
alegia. Ateek ere segurtasuna bermatzen zuten, egunez joan-etorriak
zaindu ondoren, gauez giltzatzen baitziren.
|
Gatzaga: atea / Segura: mendebaldeko atea
/ Olarpe kantoia (Arrasate) |
Ate hauetatik kale nagusiak sortzen ziren, eta hauek zeharkatzen,
kantoiak. Arrasate olarpe
Kaleetan zehar orubeak banatzen ziren. Bertan, etxea ez ezik, baratza
ere antolatzen zelarik.
|
Tolosako harresia, egungo Gorosabel kalearen
azpian. Tolosako hilerri zaharra, Santa Maria elizaren inguruan.
Hezurdurak XIII. mendearen bukaerakoak dira. (Aranzadi Zientzi
Elkarteak 2000 eta 2001. urteetan burutu indusketa, Sonia San
Joseren zuzendaritzapean) |
|
Hondarribiko Laborda kaleko 12-14 orubetan
agertu Erdi Aroko aztarnak: Zeramikazko ontziak, oinetako zolak
eta
ur-putzua. (Aranzadi Zientzi Elkarteak 2000. urtean burutu indusketa,
Larraitz Arretxearen zuzendaritzapean) |
Adituek gure hiribilduek hartu zuten itxura geometrikoa hiru motatan
banatu dute:
- Laukizuzenak: kanpamentu militarreko antzeko egitura: Donostia,
Hondarribia, Getaria, Elgeta, Usurbil, Urretxu.
- Obal edo eliptikoak: kale nagusi zuzena eta aldamenetako biak
okerrak: Arrasate, Ordizia, Hernani, Elgoibar, Zestoa, Soraluze,
Leintz-Gatzaga, Deba.
- Hirukiak: kaleak mutur batean batzen dira: Segura, Azpeitia, Orereta,
Zumaia, Orio, Zarautz eta Mutriku.
|
Arrasate / Soraluze / Getaria |
Ez forma hauek ezta tamainak ere ez digute ezer esango bertan bizi
zirenen gizarte-mailari buruz. Gainera, ezin dugu esan Gipuzkoako
eta Euskal Herriko hiribilduak oso handiak zirenik, baina horrek
ez zuen bere balioa gutxiesten. Alde horretatik, askoz esanguratsuagoa
da hiri barrualde horretako orubeak nola banatzen ziren jakiteak.
Izan ere, hasiera batean etxebizitzak altxatzeko sailak oso antzekoak
izango ziren, hiriguneko bateratasuna eta biztanleen arteko berdintasuna
azpimarratuz.
Barne banaketa honetan, senidetasunak eta ogibideak guztiz erabakigarriak
izan ziren. Bertan jorratzen ziren lanek izena eman diote kale askori.
Eta sendi multzoak ere kale gune zehatz batzuetan kokatzea eta hedatzea
oso ohikoa zen.
Hiribilduetako etxeak harresi batekin inguratzea eta babestea dugu
bizileku hauen ezaugarri nabarmenetakoa. Harresiak, hein handi batean,
hiribilduetako ikurra ziren. Hiri-Gutunetan
murru hauen derrigortasuna aipatzea ere ez da oso arraroa. Hala
gertatzen da, adibidez, Elgoibar, Zumaia, Orereta, Usurbil, Orio,
edo Zestoan. Ezin ahaztu, noski, garaiko giro gatazkatsua.
Babes fisikoari ez ezik, harresiari bizimoduari lotutako esanahia
handia zerion. Hiriaren eta landaren arteko munduak irudimenaren
mailan ere ongi baino hobeto banatzen baitzituen. Murru hauen bitartez,
kanpoko aldeko biztanleekiko nagusitasuna aldarrikatzen zen. Ez
bakarrik baserri eta mendiko herrixketako bizilagunekiko, baita
ere zerkaren ondoan altxatzen ziren arrabaletako auzokoen aurrean.
|
Ferrerias kalea (Arrasate)/ Hondarribiko kale
nagusia / Segurako errebala |
|